Osmo on viimeinen Suomessa valmistettu puurakenteinen Fregatti. Punahonkainen ja tasasaumainen alus rakennettiin vuosina 1867- 1869 Rauman, Salmensuun telakalla. Aluksen piirsi porilainen J. Busstorff ja rakennusmestarina toimi ensin raumalainen Johan Justen, sekä myöhemmin raumalainen isak Vigelius.
Osmo purjehti ympäri maailmaa aina 1900-luvun alkuun asti. Osmosta oli tarkoitus tulla Suomen ensimmäinen museolaiva, kun satakuntalainen osakunta osti sen kunnostusta varten. Alus joutui kuitenkin syysmyrskyn runtelemaksi vuonna 1937 ja siitä jäi jäljelle vain vedenalaiset osat sekä arvokas kaljuunaveistos, joka on esillä Rauman merimuseossa.
Pieni perintö Osmoa on saanut uudenmuotonsa “kapteenin rusetti” – taideasusteena yhteistyötä Nortamo seoran ja suunnittelija Hermmani Vuorisalon välillä. Asusteesta ja yhteistyöstä on koostettu esittelyvideota.
Kiitokset: Matti Lahtinen, Kim Nivalinna, Miguel Manzano, Nortamo seor Mikko Vapanen ja muu besetninki, Jyri Naskali
Materiaalit austeessa:
Fregatin runkopuu – punahonka. Kierrätetty messinki, joka on tarkkuuskaiverrettu. Kuristin on kierrätettyä nahkaa. Laatikko on lämpökäsiteltyä koivua Suomen metsistä. Pohjaviilu on savustettua tammea.
Ota yhteyttä niin teemme sinulle aidosti ainutlaatuisen asusteen!
Moikka, kiva että tulit käymään!
Tilaa uutiskirjeemme alta niin saat 10% alennuksen ensimmäisestä SÖÖR ja/tai DAAM -tilauksestasi!